Národný park Veľká Fatra je vďaka svojmu nenáročnému terénu a krásnym výhľadom obľúbeným cieľom mnohých turistov. Vychodené „singláče“ na hrebeni sú však lákadlom aj pre mnohých horských cyklistov. Tí arogantnejší z nich jazdu po turistickom chodníku absolvujú aj napriek porušeniu zákona a pod hrozbou pokuty.
Uplynulý víkend som bol svedkom incidentu, kedy staršia turistka upozornila skupinku cyklistov, že sa nachádzajú na chránenom území národného parku, kde je jazda na bicykli zakázaná. Dočkala sa však len výsmechu a po krátkej hádke bikeri pokračovali ďalej vo svojej jazde. Časť incidentu sa mi podarilo zachytiť na nasledovnom videu. Ospravedlňte, prosím, zníženú kvalitu obrazu a zvuku.
Patria cyklisti do Veľkej Fatry?
Odpoveď na túto otázku nám dá návštevný poriadok Národného parku Veľká Fatra a ten hovorí jasnou rečou: „Návštevníci sa môžu pohybovať bicyklom na území národného parku a jeho ochranného pásma po pozemných komunikáciách v súlade so zákonom, cyklotrasách a po vyhradených trasách uvedených v prílohe č. 2“.
V spomínanej prílohe č. 2 nájdete potom zoznam všetkých cyklotrás v rámci národného parku, kde je cyklistika povolená. Tými trasami sú:
- červená trasa č. 032 – cesta SNP [Turčiansky Michal – Mošovce – Blatnica – Folkušová – Necpaly – Belá-Dulice – Turčianske Jaseno – Dražkovce – Sklabiňa – Turčianska Štiavnička (Schádzaná)]
- žltá trasa č. 8422 (Háj – Čremošné – Žarnovická dolina po Kostolec)
- zelená trasa č. 5417 (Blatnica – Gaderská dolina – Dedošová dolina po Veterné)
- zelená trasa č. 5416 (Necpaly – Necpalská dolina po Balcierovo)
- zelená trasa č. 5414 (Belá-Dulice – Belianska dolina po Havranovo)
- zelená trasa č. 5413 (Sklabiňa – Sklabinská dolina po Pod Tlstým dielom)
- zelená trasa č. 5412 (Sklabinský Podzámok – Kantorská dolina po Ferkovo)
- zelená trasa č. 5420 (Nolčovo – Veľká dolina po Pred Brdcom)
- modrá trasa č. 2414 (Blatnica – Blatnická dolina po Mohošov)
- modrá trasa č. 2413 (Belá-Dulice – Jasenská dolina po Vôdky)
- modrá trasa č. 2412[Turčianska Štiavnička(Schádzaná) – Podhradie – Nolčovo – Krpeľany]
- zelená trasa č. 8424 [Podhradie – Hlavná dolina (po koniec asfaltovej cesty)]
- modrá trasa č. 2422 (Turčiansky Michal – Rakša – dolina Mača po starý lom)
- červená trasa č. 2416 (Ružomberok – Liptovská Osada)
- žltá trasa č. 5421 (Černová – Bystrá dolina – Černová)
- zelená trasa č. 5422 (Černová – Ľubochnianska dolina – Ľubochňa)
- zelená trasa č. 033 (Ružomberok – Vlkolínec – Jazierce)
- modrá trasa č. 2417 (Ružomberok – Podsuchá – Smrekovica – Ružomberok)
Bude sa dať niekedy jazdiť po hrebeni Veľkej Fatry legálne?
Keďže mám rád fakty vždy a vo všetkom, dal som si tú námahu a pozrel sa, ako to vlastne je s tým vplyvom cyklistov na eróziu pôdy. Bolo vykonaných niekoľko štúdií (linky na ne nájdete v tomto článku), podľa ktorých neexistuje žiadny štatisticky signifikantný rozdiel medzi tým, ako poškodzujú terén turisti a cyklisti. Tým však neobhajujem konanie arogantných bikerov z videa – aktuálne je jazda na bicykli po turistických chodníkoch v národných parkoch zakázaná.
Citlivo vybudovaná infraštruktúra s prípadnou reguláciou počtu cyklistov by teda nemusela mať výrazne negatívny vplyv na faunu a flóru na hrebeni Veľkej Fatry. Otázku, či sa vôbec uvažuje nad legalizáciou cykloturistiky na hrebeni Veľkej Fatry som položil aj pánovi Mgr. Petrovi Vantarovi, riaditeľovi správy Národného parku Veľká Fatra. Jeho odpoveď bude v plnom znení zverejnená na tejto webovej stránke.
Odpoveď Správy NP Veľká Fatra:
Cyklisti a hlavne motorkári, štvorkolkári a aj jazda na snežných skútroch sú naozaj vážnym problémom nielen vo Veľkej Fatra, ale na celom území Slovenska počnúc oráčinami na Podunajskej nížine a končiac niekde v horách za Novou Sedlicou na východe. Pokiaľ ne sú svedkovia a presne identifikovaní páchatelia, vymožiteľnosť práva je mizerná. Bežný turista môže natočiť video s dôležitými identifikačnými zábermi (EČ vozidla, typ a značka vozidla, bicykla, tvár osoby a pod.). Taktiež môže v tomto smere urobiť fotografie. Okrem uvedeného tak, aby bolo jasne vidieť, kde toto bolo natočené, resp. nafotené. Dôležití sú svedkovia. Takéto materiály je treba zaslať buď priamo na políciu (je jedno, kde, oni si to odstúpia) alebo na príslušný okresný úrad, odbor životného prostredia, alebo aj k nám na Správu NP Veľká Fatra.
Pravda je taká, že legislatíva v tomto smere je dosť skostnatená, v tomto štáte chýba personálne a materiálne zabezpečenie na výchovu, prevenciu a represiu.
Cykloturistická sieť vo Veľkej Fatre je dostatočná, myslím, že pre tento smer rekreačného vyžitia sa sme boli dosť veľkorysí. Nie je náš záujem túto sieť ďalej rozširovať. Je to však otvorený systém a rozumnému nápadu na rozšírenie sa nebránime.
Časť hlavného hrebeňa Veľkej Fatry je sprístupnená (od Ružomberka a tiež na Krížnej). Ďalšie cyklotrasy v tomto smere nie sú žiadúce, nielen z pohľadu ochrany prírody, ale aj že tunajšie TZCH sú (ne)budované pre peších turistov a aj pre ich bezpečnosť.
Pri kontrolách nelegálnych vjazdov cyklistov do územia NP Veľká Fatra títo častokrát pri sebe nemajú preukazy totožnosti (resp. ich nechcú dať, alebo nám jednoducho povedia že nemajú) ani finančnú hotovosť na zaplatenie pokuty priamo na mieste. V letných mesiacoch posilňujeme naše strážne služby za asistencie envirokriminálnej polície.
Správa NP Veľká Fatra
Peter Vantara
Ivan Milan
Pár slov na záver
Ako som predpokladal, nejaký strategický plán rozvoja cyklotrás v NP Veľká Fatra neexistuje, ale pozitívne je, že vedenie sa nebráni diskusii.
Ignorantom, ktorým vstupu na turistické chodníky nezabráni zákon ani vlastné svedomie preto odporúčam, aby svoju energiu radšej využili na komunikáciu s úradmi. Máme tu demokraciu, tak ju využívajte.
Ja pár nápadov mám, ktoré pánom z NP Veľká Fatra určite posuniem. Ak si sa dočítal až sem, kľudne mi napíš cez formulár alebo komentár svoj návrh riešenia tohto problému a odkomunikujem to so Správou NP za teba.
Dôležité kontakty:
Konštruktívne návrhy od čitateľov
Keďže sa mi v schránke objavilo niekoľko zaujímavých nápadov ako riešiť cykloturizmus vo Veľkej Fatre, prikladám niektoré z nich. Nápady som posunul aj správe národného parku, kde mi potvrdili, že sa nimi budú zaoberať.
Riešenie rozšíriť sieť cyklotrás
Je zaujímavé, že v Alpách či už Rakúskych, Nemeckých, Slovinských ale aj talianskych Dolomitoch sa to dá, ale na zkostnatenom Slovensku nie. Povoliť, aby sa na každej TZ mohlo bikovať je blbosť. Ale také trasy ako hrebeň Veľkej Fatry, Malej Fatry, Nízkych Tatier by pri vynaložení minimálneho úsilia mohli slúžiť aj ako nádherné cyklotrasy. Kľudne by sa mohli aj spoplatniť a vyzbierané peniaze by sa mohli investovať do úpravy chodníkov pre cyklistov. Napr. vysypanie makadamom aby toľko „neerodovala“ pôda alebo budovania prístreškov a pod.
Riešenie rozšíriť sieť cyklotrás
Spomínané trasy treba zokruhovať, budú potom zaujímavejšie. Prípadne na konci niečo vybudovať. Nejakú oddychovú zónu. Takto sa aj s deťmi ide ťažko. Napr: poďme do Havranova, „nič tam nie je, ale môžeme sa otočiť a ísť späť“.
Povoliť jazdu po turistických chodníkoch
Som rád, že vidím takúto reakciu a možno aj vzdialené riešenie tohto „problému“. Chodíme hodne s partiou po „singloch“ v zahraničí. Je zjavné, že tam našli riešenie. Podľa mňa sú ľudia súčasťou prírody a skôr by sa mali kompetentní zamerať na výchovu ako sa spávať a neničiť a nie za každú cenu zakazovať!
Hrebeň VF je úžasný a dúfam, že sa nájde riešenie ako tam „pustiť“ aj bikerov. Myslím, že by sta dali stanoviť pravidlá ktoré by šetrili prírodu a zároveň umožnili jazdu bicyklom na turistickom chdníku. Nemyslím, že koleso bicykla až tak ničí takéto chodníky. Teším sa, že raz sa dožijem „ofiko“ jazdy po chodníkoch a zvážniciach prekrásnej VF a nie „na tajnáša“ ako doteraz. A hlavne že ochranári sa prestanú „odbavovať“ na nevinných, hoci podľa toho pofidérneho Zákona o ochrane prírody je im to umožnené.
P.S.: Rád sa pridám k nejakej pozitívnej iniciatíve.