8.5

• rýchla registrácia pretekárov
  • dobre značená trať
  • bohato zásobené občerstvovačky
  • rýchla a rozmanitá trať
  • chutné jedlo v cieli
  • bohatá tombola
  • bohatý sprievodný program pre deti

Mínusy

Sprievodný program
8.7

Zhodnotenie

Už tradične je prvým pretekom v sérii ŠKODA Bike Open Tour práve maratón vo Svätpm Jure a tradične má tento pretek vysokú úroveň, najmä čo sa týka organizácie. Trasa síce neponúka úchvatné výhľady, ale všetko to vynahradí zmes rozmanitých stúpaní, singláčov, technických úsekov aj rýchlych zjazdov. Škoda tej zimy, ale počasie si organizátori nenavyberajú.

Generálka

Keď som si päť dní pred pretekmi prechádzal trať, bolo leto v plnom prúde. Od kolies sa prášilo a po zjazdoch som si, ako každý správny bajker, vyberal mušky spomedzi zubov. Proste idylka, aká sa na Svätojurský MTB maratón patrí.

Aj vďaka tejto reklame môžete čítať www.marki.sk

Žiaľ, musím sa priznať, že okrem dvoch kratších výjazdov na cesťáku bola táto generálka po trati svätojurského maratónu celou mojou jarnou prípravou. Tá trasa ma vtedy tak zmohla, že som v sebe nenašiel chuť a silu vôbec dojsť domov z tréningu. Šupol som si to dolu do Rače a prespal u sestry.

Aspoň sa nebude prášiť

Svätojurský MTB maratón - trochu zimy ešte nikoho nezabilo 1
Dážď a zimacestou do Svätého Jura

Pracovné povinnosti a počasie zmarili všetky moje prípadné nutkania ďalšieho tréningu. V piatok som sa teda zmieril s tým, že sa v Jure budem trápiť. Ako každý rok. Pripravil som si bajk, zbalil oblečenie do teplôt okolo 10 stupňov a vyrazil do môjho base campu – opäť k sestre do Rače.

V sobotu som sa zobudil na zlovestný zvuk bubnujúcich dažďových kvapiek na okno. Ešte so zatvorenými očami som pozdravil iPhonovú Siri už tradične slovom „weather“, na čo mi odvetila svojím ironickým hlasom „You should take an umbrella!“ Reku fasa. Na otázku, ako mám bicyklovať s dáždnikom mi už odpovedať nevedela.

Odchod z teplého bytu som odkladal na poslednú možnú chvíľu. Tri stupne a silný vietor totiž na pocite odhodlania nepridávali. Na štart som to mal trápnych 8 kilometrov, vraj na zahriatie. Nepomohlo. Asi málo stupňov kilometrov.

Pred štartom

Registrácia prebehla rýchlo a bola relatívne komická. Ten pohľad na zástup bajkerov klepajúcich sa od zimy bol na nezaplatenie. Museli sme vyzerať ako retardovaní. Vlastne normálny človek by sa pri štyroch stupňoch asi nešiel bicyklovať.

Pred štartom som ešte stretol Janiho, Gaba a Adama, parťákov z FTC CC Fiľakovo a spoločne sme podrkotali zubami. Žiaľ, na rituálne tance s cieľom vyjasniť oblohu už čas nevyšiel, takže sme sa všetci postupne pobrali na štart svojich kategórií.

Štart Svätojurského MTB maratónu 2019
Jediná neroztrasená fotky zo štartu Svätojurského maratónu

O 11:20 sme spolu s Gabim a asi dvoma stovkami borcov vyrazili v ústrety nástrahám trate a zápalom pľúc. Nebol by to MTB maratón, ak by sa nejaký premotivovaný profiamatér a adept na celkové 479. miesto netlačil hlava-nehlava do prvého stúpania, aby po pár metroch so slovami „poje…á prehadzovačka“ nezosadol z bajku a nezablokoval ďalších 20 jazdcov. Toto už však patrí k bežnému koloritu slovenských MTB maratónov.

Prvý kopec

Po dvoch-troch kilometroch som sa konečne prepracoval do skupinky borcov, ktorí majú podobné tempo ako ja. Určite tu nečakajte mená ako Višňovský, Hartl alebo aspoň sestry Juhásové. Boli to napr. chalan v červenom na červenom Specialized, jazdec z CK Machulince a chlapík v šušťákoch a pršiplášti.

Aj vďaka tejto reklame môžete čítať www.marki.sk

V tejto zostave sme si to dupali hore a navzájom sa hecovali. Na rúbanisku, ktoré je na Strave idylicky nazvané „lúka“ som im trochu ušiel, aby ma v zjazde opäť dobehli. Prvé stúpanie však bolo za nami, chlad som už ani veľmi nevnímal a navyše ma to celkom bavilo. Kilometre ubiehali relatívne svižne – nohy šli a hlava tiež.

Nekonečné stúpanie na hrebeň

Nasleduje dlhé tiahle stúpanie popri Račom potoku, kde si už tradične zoberiem naspäť pozície stratené v prvom zjazde. Takéto dlhé stúpania mám rád, no na svätorujskom ma vždy najviac bavia tie serpentíny pod vrcholom. Minulý rok som sa tu zavesil za koleso nejakému jazdcovi z dlhej, tentokrát to bolo opačne, v závese som mal dve modré čísla.

Relive ‚Svätojurský MTB maratón‘

Horný úsek trate je relatívne nenáročný. Teda za podmienky, že človek túto trať pozná. Malé a prudké výšľapy totiž môžu celkom ľahko rozhodiť morál jazdca. Pondelkový slimačí výjazd mi určite pomohol viac, ako keby som najazdil o 500 jarných kilometrov naviac.

Ráno si si to sem šiel užiť, tak si to užívaj!

Na Bielom kríži bola druhá občerstvovačka. Stáť tu by bolo zbytočné, bidon som mal ešte stále skoro plný ionťáku. V zjazde sa opäť potvrdila dôležitosť pondelkového výjazdu, vďaka ktorému som si ľahšie vedel vybrať stopu menej náchylnú na defekty. Minimálne štyria chalani také šťastie nemali.

Pred posledným výšľapom mám vždy rešpekt. Nie je extra náročný, ale ideš sem v čase, kedy už pred sebou vidíš vinohrady nad Svätým Jurom a s nimi vytúžený cieľ. V tomto mieste mi prvý a poslednýkrát zároveň bolo trochu teplo, keďže asi na minútu vyšlo slnko. Na konci stúpania ma potešila aj neoficiálna občerstvovačka – plátok jablka padol vhod. A aj hecujúce slová regulovčíka: „Makaj! Ráno si si to sem šiel užiť, tak si to užívaj!“

Zjazd po panelovej ceste cez vinohrady a následná cieľová rovinka je už ako za odmenu. Pár sekúnd predo mnou bol ešte jeden jazdec, ale dosť úspešne si ma strážil, takže pri vjazde na futbalové ihrisko som to už vypustil. Boj o 77. miesto sa teda nekonal.

Svätojurský MTB maratón je úvodným pretekom ŠKODA Bike Open Tour a jeho vysoká úroveň je všeobecne známa. Maratón nesklamal ani tento rok, aj keď z tej zimy sa asi bude viacero jazdcov spamätávať dlhšie. No čo už, nepohoda predsa patrí k MTB.