Keď sme s kamarátkou hľadali destináciu na januárový trip, dôraz sme kládli najmä na stabilné (slnečné) počasie. Východné pobrežie Španielska so svojimi 15 stupňami počas celého januára bolo voľbou z rozumu. Všetko by to bolo skvelé, ak by si búrka Glória nepovedala to isté a nevybrala sa, podobne ako my, práve do Valencie.

Aj vďaka tejto reklame môžete čítať www.marki.sk

Ako búrka Gloria rušila lety

V nedeľu ráno začalo pršať. Okej, prvýkrát v živote sme boli vo Valencii, tak si to nenecháme pokaziť nejakou prehánkou. Po 15 minútach sme však boli do nitky mokrí a my sme si uvedomili, že to nie je len tak nejaký obyčajný dážď.

Dnes je to už týždeň, odkedy búrka Gloria udrela na oblasť Valencie. Vytrvalé dažde zaplavujú mestá, prílivové vlny devastujú pobrežie a čo je najhoršie, búrka si zatiaľ vyžiadala 13 obetí, o značných materiálnych škodách nehovoriac. V takomto počasí sme sa teda vybrali v pondelok 20. januára 2020 na letisko, na plánovaný odlet s Ryanairom do Viedne.

Spätne si uvedomujem, že zatvorenie letísk v Alicante a čiastočne aj v Barcelone a vo Valencii bolo jediným možným východiskom v danej situácii. Nárazový vietor dosahoval rýchlosti okolo 130 km/h a ani hustý dážď a sneženie na pohode rozhodne nepridávali.

zrušený let, Ryanair Valencia

Letisko vo Valencii počas apokalypsy

Na letiská chodím vždy s dostatočným predstihom – život ma doslova mláti nepredvídanými udalosťami, takže vždy rátam s tým najhorším. Pre istotu. To čo sa dialo na letisku vo Valencii však prekvapilo aj mňa – stovky ľudí čakalo v dlhočiznej rade ešte pred security check. Všetci totiž riešili prebookovanie zrušených letov. Podľa tabule odletov sa nás to, našťastie netýkalo. Zatiaľ netýkalo.

Prešli sme security checkom, nakúpili posledné suveníry v duty free shopoch a čakali sme na gate info. Do tejto chvíle to bola relatívna pohoda.

Za vzniknuté meškanie sa ospravedlňujeme…

Letiskom sa postupne začala šíriť nervozita. Jeden let za druhým posúval čas odletu a lietadlá blížiace sa k Valencii krúžili vo vzduchu, aby po pár okruhoch odleteli do 400 kilometrov vzdialeného Madridu. Náš odlet posunuli 2x, aby nám po 3 hodinách čakania oznámili, že let sa ruší. V tejto chvíli bolo jasné, že naša mini dovolenka sa predĺži, no zatiaľ sme nevedeli, či o pár hodín, alebo dní.

zrušený let, canceled flights, meme, flightradar

22:00 – 1:20 / Ryanair, Manises Airport, Valencia

Naším šťastím v nešťastí bolo, že náš zrušený let bol posledným letom Ryanairu v daný deň. To znamenalo, že zatiaľ čo všetci ostatní zákazníci už popíjali sangriu kdesi v náhradnom hoteli, my sme čakali v rade na prebookovanie letu.

Brali sme to s humorom. Pri čakaní sme narazili na milý párik zo Slovenska a jedno dievča z Argentíny, takže našu smolu sme aspoň mohli zdieľať spoločne. Po vyše troch hodinách sme sa konečne dostali na rad a zamestnankyňa Ryanairu nám začala hľadať voľné náhradný let. Ponuka bola biedna, keďže zrušených bolo veľa letov a každý sa chcel nejako dostať domov. Na výber bol let z Alicante na utorok večer, alebo z Madridu na stredu ráno. Narýchlo sme skontrolovali počacie pre Alicante a riskli sme to. Odlietať budeme z letiska, ktoré to pred pár hodinami schytalo najviac a muselo byť zatvorené. „Well, bude ešte sranda“, povedali sme si a vybrali sa na Ryanairom zazmluvnený hotel.

meme hard choice Alicante Madrid

Nájdite si hotel pohodlnejšie ako my

Ak by som dopredu vedel, čo nás čaká, vybrali by sme si hotel sami. Letecká spoločnosť vám v takom prípade musí preplatiť náklady na ubytovanie v dvoj alebo trojhviezdičkovom hoteli. Platí pre Ryanair, ostatné spoločnosti majú možno iné (lepšie) podmienky. Toto si pre istotu vždy overte dopredu.

Booking.com

1:50 – 3:15 / Hotel Ilunion Aqua 4, Valencia

Taxikár nás viezol nočnou Valenciou cez celé mesto až do hotela Ilunion Aqua 4. V duchu sme sa už videli v teplej posteli… až kým sme nevošli do vestibulu, v ktorom čakalo na ubytovanie asi 200 ďalších ľudí zo zrušeného letu. Niektorí z nich, medzi nimi aj naša kamoška z Argentíny, rezignovali a ustlali si priamo na dlážke. Tí odolnejší z nás sa postavili do nekonečného radu.

Po hodine čakania nás recepčná „potešila“ oznamom, že hotel je plný a my musíme ísť do druhého hotela. Ktorý je, samozrejme, na druhej strane mesta. Iniciatívy sa chytil druhý recepčný a cez telefón rezervoval izby v ich partnerskom hoteli a objednával taxíky.

meme plný hotel

3:30 – 3:55 / Hotel Ilunion 3, Valencia

Vďaka iniciatívnemu recepčnému v Ilunion Aqua bolo ubytovanie sa v hoteli Ilunion 3 relatívne rýchle a bezproblémové. V cene (teda zadarmo) boli aj raňajky – klasické švédske stoly s plesnivým chlebom. Jáááj, to som asi nemal hovoriť. Nevadí. Inak bol hotel celkom v pohode – pekný, čistý, pohodlný a hneď pri stanici metra.

Cesta do Alicante a odlet do Viedne

Na druhý deň sme potrebovali presunúť 200 kilometrov južnejšie, do mesta Alicante. Našťastie medzi Valenciou a Alicante premávajú rýchlovlaky, takže cesta bola pohodlná a rýchla. Z predĺženej dovolenky sme ale veľa nemali, keďže sme doobeda dospávali prebdenú noc a poobede cestovali do Alicante.

Na letisku nám bezplatne vytlačili nové letenky a už bez problémov sa nám podarilo odletieť domov. Síce s polhodinovým meškaním, ale koho to trápi, všakže…

Alicante - pobrežie, panoráma
Alicante po búrke Glória

Na čo má cestujúci práva pri zrušenom lete?

V prípade zrušeného letu má cestujúci na výber dve možnosti riešenia tejto nepríjemnej situácie:

1. Vrátenie letenky

Ak pre cestujúceho nedáva zmysel letieť v inom termíne, môže požiadať preplatenie letenky. V prípade spiatočnej letenky bude cestujúcemu vyplatená suma za oba lety.

zrušený let - prebookovanie letu

2. Prebookovanie letu

Ak uviaznete niekde v cudzej krajine pri spiatočnej ceste, väčší zmysel bude dávať prebookovanie letu na náhradný termín, keďže letenky priamo na letisku sú niekoľkonásobne drahšie. Náklady na náhradnú letenku hradí Ryanair v plnej výške. Navyše Ryanair má dohody s viacerými spoločnosťami (EasyJet, Jet2, Vueling, CityJet, Aer Lingus, Norwegian, Eurowings airlines), takže nehrozí, že niekde uviaznete na týždeň.

Odškodnenie v prípade zrušeného (zmeškaného) letu

Cestujúci má nárok na náhradu škody za zrušený alebo zmeškaný let až do výšky 600 eur vďaka európskej regulácii č. 261/2004. Toto však neplatí pre situácie, kedy bol let zrušený z dôvodu nepriaznivého počasia, prípadne kvôli štrajkom na letiskách – teda z dôvodov, ktoré nemohol ovplyvniť prepravca.

Zrušený let v prípade nepriaznivého počasia

V takomto prípade síce nemáte nárok na odškodnenie, avšak máte niekoľko práv, ktoré je dobré poznať. Letecká spoločnosť vám musí bezplatne zabezpečiť:

  • primerané občerstvenie po dobu čakania na náhradný let (Michelinskú reštauráciu nečakajte, ale nedajte sa odbiť ani keksíkom)
  • dva telefónne hovory (možno to znie smiešne, ale hovory z Maroka nás vyšli na 80 eur)
  • hotelové ubytovanie na každú noc čakania na náhradný let
  • transfery na hotel/letisko
  • náhradný let
compensation for canceled flight, hotel, ryanair, kompenzácia za zrušený let

Claimovanie dodatočných nákladov pri zrušenom lete

Ak sa dostanete do takejto situácie, nezabudnite si odkladať všetky doklady, ktoré preukazujú vaše náklady na hotel, stravu a transfery medzi zrušeným a náhradným letom. My sme mali síce hotel priamo zaplatený Ryanairom, ale ostatné náklady za dodatočné cesty a stravu boli vo výške 107 eur.

Požiadavku na preplatenie nákladov zadáte cez online formulár na webe Ryanairu.

Aj vďaka tejto reklame môžete čítať www.marki.sk

Záverom…

Musím objektívne povedať, že zamestnanci Ryanairu sa nám snažili vyjsť v ústrety v maximálnej možnej miere. Síce kopec vecí by sa dalo robiť efektívnejšie, ale nalejme si čistého vína – za pôvodnú letenku do Viedne som zaplatil 9 €, tak čo môžem čakať.

S vyriešením tejto nepríjemnej situácie som teda spokojný. Pevne verím, že s claimovaním nákladov to pôjde hladšie ako s reklamáciou v autopožičovni Hertz v Maroku minulý rok. Uvidíme, snáď nebudem musieť tento článok aktualizovať.

UPDATE: Dnes, po deviatich dňoch od potvrdenia prijatia mojej žiadosti, mi Ryanair vyplatil plnú sumu za dodatočné náklady – autobusy, vlak, MHD aj obed v reštaurácii. Spolu vo výške 106,65 €. Za mňa teda maximálna spokojnosť.

FAQ

Ako požiadam o preplatenie nákladov pri zrušenom lete Ryanair?

Požiadavku na preplatenie nákladov zadáte cez online formulár na webe Ryanairu. Všetky náklady je potrebné vydokladovať naskenovanými účtenkami alebo výpisom z účtu.

Na čo mám nárok pri zrušenom lete Ryanair?

primerané občerstvenie po dobu čakania na náhradný let

dva telefónne hovory

hotelové ubytovanie na každú noc čakania na náhradný let

transfery na hotel a letisko

náhradný let

4.2/5 - (5 votes)