Úžasný nápad, požičať si auto v Maroku, som oľutoval po prvých troch kilometroch v Marrakéši. Najskôr ma vytrúbila polovica mesta, keď som pred prechodom zastavil moslimskej matke s dvoma malými deťmi a následne ma predbehol sprava kamión, keď sa mu nezdala „moja“ predpísaná 50ka. Pripomeniem len, že vpravo žiadna cesta nebola – predbehol ma po chodníku a cyklochodníku. To nevymyslíš…

Ako vyzerá šoférovanie v Maroku

Po pár dňoch sme si už na marockú dopravu zvykli. Šoférovanie mimo obytných zón bolo relatívne v pohode, aj keď iba cez deň. V noci totiž majú marockí vodiči zo zásady zapnuté diaľkové svetlá spolu s hmlovkami. Au, moje oči.

Cesty cez Atlas a potom po Sahare ponúkali krásne výhľady a párkrát sme dokonca prebrodili rieky, čo bol skvelý zážitok. A tu niekde sa radosť z cestovania začala vytrácať.

Jebli na raňajky, jebli na obed…

Prišiel piaty deň nášho roadtripu. Spali sme v Merzouge, v stanovom „mestečku“ v púšti. Teplota v stanoch sa blížila k bodu mrazu, pocitovo k absolútnej nule. Od zimy vyklepaní jak oktávky v AAA auto sme si jebli jedno Jebli na raňajky a vyrazili na sever, smer Fez.

Krásne výhľady na okolité oázy nás sprevádzali vyše sto kilometrov, až sme sa dostali do mesta Errachidia. Pre predstavu, ako taká Errachidia vyzerá prinášam tento autorský opis:

Mesto so 100 tisíc obyvateľmi plné ošarpaných panelákov, sťaby ich s Luníkom IX jedna mater mala. V ich tieni sú učupené skromné príbytky z vlnitého plechu a hliny, v ktorých si spolu svorne nažívajú mnohodetné marocké rodinky. Po uliciach behajú sporo odeté deti. Hrajú futbal na zaprášených uliciach, bicyklujú sa na hrdzavých bicykloch, fajčia hašiš. Atmosféru afrického zapadákova vhodne dopĺňajú plápolajúce plastové sáčky vo vetre, ktoré vám kde-tu nežne šľahnú do tváre. Vo vzduchu cítiť závan bratislavskej hlavnej šťanice, zatiaľ čo v ušiach vám znejú disharmonické akordy večne trúbiacich motorových rikší. Práve tu začínate chápať 53% mieru gramotnosti tejto čarovnej krajiny.

Ta narafali sme, všetky šiby vybité [Morroco edition] 1

Rekonštrukcia nehody

október 2018
Cez sprostredkovateľskú stránku www.vehicle-rent.com si rezervujeme auto od požičovne Dollar, ktorá je dcérskou spoločnosťou požičovne Hertz. Uvedomujeme si riziká šoférovania v arabskej krajine, preto volíme plné poistné krytie (okrem krádeže).

11.11.2018 / 17:47
V Marrakéši si požičiavame auto, platíme 1600 € kauciu a vyrážame na cesty. Starší Citroen má síce trochu ťažšiu spojku, ale inak je to fajn autíčko.

15.11.2018 / 12:33
Po navigačnej chybe na kruhovom objazde schádzame z obchvatu Errachidie a smerujeme do okrajovej obytnej štvrte.

Ta narafali sme, všetky šiby vybité [Morroco edition] 2

15.11.2018 / 12:34
GPS navigácia nám prerátava trasu – dvoma odbočeniami vľavo by sme sa pomedzi bytovky mali dostať opäť na obchvat.

15.11.2018 / 12:35
S dostatočným predstihom vyhadzujeme smerovku vľavo, aj keď používanie smeroviek v Maroku je skôr raritou. Začíname odbáčať vľavo, keď asi v polovici manévru (už v momente, keď sme v ľavom pruhu) nás začína predbiehať nákladná motorová rikša. Vodič rikše ešte stíha strhnúť riadenie doľava, ale zrážke už nedokáže zabrániť. Ľavé koleso rikše stráca kontakt s vozovkou a rikša sa nebezpečne nakloní na pravú stranu vplyvom odstredivej sily. Dochádza k bočnej zrážke. Proste sme narafali.

15.11.2018 / 12:36
Vodič rikše sa nehýbe, je v šoku. Všetci štyria vystupujeme z auta cez pravú stranu a ideme za vodičom. Vyzerá byť v poriadku, spamätáva sa z nárazu. Snažíme sa s ním komunikovať, no nerozumie po anglicky. Pomáhame mu zísť z rikše. Takmer okamžite sa okolo auta začínajú schádzať deti z miestnej štvrte.

havária v Maroku - auto z požičovne, Citroen C-Elysee car crash
Auto po havárii s rikšou

15.11.2018 / 12:40
Na miesto nehody prišli traja alebo štyria dospelí muži. Prosíme ich, aby zavolali políciu. Síce nevedia po anglicky, ale rozumejú slovu „police“. Jeden z nich niekam telefonuje.

15.11.2018 / 12:44
Vyberáme dokumenty od autopožičovne, študujeme ich a dohadujeme si ďalší postup. O pár minút prichádza zrejme manželka vodiča rikše. Maročania sa o niečom dohadujú. Podľa ich gestikulácie usudzujeme, že si vymýšľajú vlastnú verziu nehody.

15.11.2018 / 12:57
Voláme na asistenčnú službu autopožičovne. Vysvetľujeme im čo sa stalo, no podľa všetkého o nehode už vedia. Hovoria nám, že na miesto príde nejaký pán z poisťovne a polícia. Počas telefonátu prichádza na miesto nehody chlapík v čiernej mikine, ktorý sa okamžite začne rozprávať s vodičom rikše.

15.11.2018 / 13:11
Tajomnému chlapíkovi v čiernej mikine vysvetľujeme čo sa stalo. Po anglicky vie veľmi slabo, tak mu niektoré vety prekladáme cez Google Translator do arabčiny alebo francúzštiny. Len usudzujeme, že je to ten pán s poisťovne, ktorého nám spomínala asistenčná služba.

15.11.2018 / 13:20
Začíname vypisovať správu o nehode a obhliadať auto. Dokument je našťastie aj vo francúzštine, ale netušíme, ako opísal nehodu šofér rikše. Snažíme sa od pána z poisťovne dostať aspoň slovné potvrdenie, že sme v práve a že vinníkom nehody je vodič rikše.

Ta narafali sme, všetky šiby vybité [Morroco edition] 3
Chlapík v čiernej mikine je poisťovák, ten v červenej mikine je vodič rikše, vinník nehody

15.11.2018 / 13:32
Na miesto nehody prichádza staršie auto, z ktorého vystupuje policajt v uniforme a nejaký nejaký ďalší pán v civile. Nie je to policajné auto.

15.11.2018 / 13:40
Chlapík z poisťovne vysvetľuje pánovi v civile priebeh nehody. V arabčine. Do rozhovoru sa zapája aj vodič rikše, my tam stojíme ako takí tĺci. Nikto totiž nevie po anglicky. Voláme na slovenskú ambasádu v Madride, ktorá má na starosti aj záležitosti týkajúce sa Maroka. Stretávame sa s typickou slovenskou neochotou.

15.11.2018 / 13:51
Na miesto nehody prichádza mladý párik, ktorý ide pravdepodobne zo školy. Dievča, Yasmina, sa nám prihovorí plynulou angličtinou. Zrejme vyzeráme zúfalo. Vysvetľujeme jej, čo sa stalo a začína robiť tlmočníčku medzi nami a chlapíkom z poisťovne.

15.11.2018 / 14:27
Yasmina nám po rozhovore s pánom z poisťovne potvrdzuje, že my sme v práve. Podpisujeme správu o nehode a konečne začíname chápať, prečo ju za vodiča rikše vypisoval pán z poisťovne. Ten chlapík je analfabet! Ako sa dostal k vodičáku je nám doteraz záhadou.

Ta narafali sme, všetky šiby vybité [Morroco edition] 4
Písmeno „A“ je jediné písmeno, ktoré poznal vodič rikše

15.11.2018 / 14:49
Lúčime sa s Yasminou a opäť voláme na asistenčnú službu. Podľa všetkého nám autopožičovňa zabezpečí hotel, zaplatí cestu taxíkom k najbližšej pobočke (Fez, takmer 400 km), poskytne druhé auto a toto havarované odtiahnu do Fezu. Konečne dobrá správa. Čakáme na odťahovku a taxík.

15.11.2018 / 15:29
Prichádza taxík aj odťahovka. Chlapík z poisťovne však hovorí niečo o autobuse. Nechceme nechať auto pochybnej odťahovke a chlapíkovi, ktorý nemá ani vizitku a ani sa nám nepredstavil. Chceme ísť v taxíku za odťahovkou až do Fezu, ale vraj to nie je možné. Po krátkom internom briefingu súhlasíme, aby auto naložili a nás zobrali na autobusovú stanicu, kde nám kúpia lístky na autobus do Fezu. Môžeme len dúfať, že je sú to prví ľudia v Maroku, ktorí nás nechcú odrbať… Verí sa tomu len ťažko.

15.11.2018 / 16:04
Chlapík z poisťovne nás zobral na autobusovú stanicu a za svoje posledné peniaze nám kupuje lístky na nočný autobus. Je to veľmi divná situácia. Lúčime sa s ním bez akéhokoľvek kontaktu na neho. Ideme do najbližšieho pajzlu. Sme smädní, hladní a nenávidíme Maroko.

15.11.2018 / 23:45
Nastupujeme na nočný autobus do Fezu. Šofér počúva celú noc moslimské modlitby. Patrí sa spomenúť, že sedíme hneď za šoférom. Milujeme život. A Iróniu. Tú viac.

Aj vďaka tejto reklame môžete čítať www.marki.sk

Skúsenosti s požičovňou Hertz v Maroku

16.11.2018 / 8:34
Nevyspatí po celonočnom cestovaní autobusom a ošmeknutí miestnym taxikárom prichádzame do pobočky autopožičovne Hertz vo Feze. Pri hodnotení 2,8* na Google Places nemáme veľké očakávania od tejto pobočky. Pani je však zdvorilá. Vysvetlí nám, že oni autá na tejto pobočke nedržia a musíme ísť na letisko. Chce sa nám smiať aj plakať zároveň.

16.11.2018 / 9:25
Po strastiplnej ceste miestnou MHD prichádzame na letisko a tešíme sa, čo nás tu čaká.

16.11.2018 / 9:27
Už sme zistili, čo nás tu čaká – arogancia. Zamestnanec miestnej pobočky je na ňu zrejme expert. Vysvetľuje nám, že ak chceme druhé auto, musíme zaplatiť druhú kauciu a že prvú nám vrátia až o 30 dní, keď sa vec prešetrí. Aby sme však mohli pokračovať v pôvodnom nájme, musím zaplatiť kauciu z tej istej kreditky. Doteraz mám pred očami škodoradostný smiech tohto tragéda, keď zistil, že na kreditke nemám toľko prostriedkov.

16.11.2018 / 9:49
Rozmýšľame čo ďalej. Ako dostať na kreditku 1600 eur, pretože limit sa zdvihnúť nedal. V tom prichádza do autopožičovne odťahovka s naším narafaným autom. A za ním ďalšie dve. Havárky tu zrejme majú na dennom poriadku. Oficiálne odovzdávame auto. Má v nádrži približne o 20 litrov paliva viac ako keď sme si ho požičiavali. Arogantný chlapík sa nám smeje, že sme proste mali nabúrať s prázdnejšou nádržou.

16.11.2018 / 10:55
Máme šťastie v nešťastí – práve v tento deň okolo obeda mi má prísť výplata. Čakáme na ňu ako na spasenie. Medzitým nám zamestnanec autopožičovne hovorí, že ak vyšetrovanie dokáže, že to nebola naša vina, zaplatíme akurát 50 eur ako spoluúčasť. Žiadame od neho potvrdenie tohto jeho tvrdenia na papieri. Nechce nám ho dať. Už neveríme nikomu.

16.11.2018 / 12:15
Konečne mi prišla výplata. Zaplatili sme druhú kauciu vo výške 1600 eur a opäť vyrazili na marocké cesty. Druhé auto sme vrátili o pár dní na to bez jediného škrabanca. Našťastie.

Aj vďaka tejto reklame môžete čítať www.marki.sk

Riešenie poistnej udalosti

20.11.2018
Odovzdali sme auto. Zamestnanec v pobočke na letisku vo Feze nás ubezpečil, že obidve kaucie sa nám vrátia pravdepodobne do týždňa. S kľudným srdcom sme odleteli na Slovensko.

24.11.2018
Na naše prekvapenie nám 1600 eur za prvé auto nevrátili, ale, naopak, zaúčtovali! Okamžite som kontaktoval Hertz prostredníctvom online chatu.

26.11.2018
Kontaktovali ma z autopožičovne, či im viem poslať policajnú správu. Zvláštne, lebo som ju dával už arogantnému chlapíkovi vo Feze, ale však OK, poslal som im sken znova.

27.11.2018
Akási Amanda z Hertzu mi omylom poslala ich internú komunikáciu, z ktorej je zrejmé, že na nás chceli našiť poškodenie čelného skla! V ďalšom maile sa nejaká Fatine ospravedlnila za chybu. Aj napriek tomu som ich požiadal o policajné fotky z miesta nehody, ktoré by dokázali poškodenie čelného skla. Jediné fotky z nehody sme si tam totiž robili my. Samozrejme, že na túto moju žiadosť nereagovali.

Ta narafali sme, všetky šiby vybité [Morroco edition] 5
Dielo skazy a rikša, ktorá nám nedala prednosť

28.11.2018
Na moju otázku ohľadom stavu riešenia poistnej udalosti mi odpísali, že spoluúčasť zrazu nie je 50 eur, ale 50% z výšky kaucie. Oficiálne vyjadrenie a peniaze mi vraj pošlú do 12. decembra.

2.12.2018
Uvoľnili kauciu za druhé auto. Aspoň niečo.

7.12.2018
Prišla faktúra za telefón. V deň havárky sme prevolali 82 eur.

14.12.2018
Kaucia za prvé auto stále neprišla a taktiež ani sľúbené vyjadrenie.

17.12.2018
Z Hertz mi prišla faktúra za opravu auta vo výške 2980 eur a nejasné vyjadrenie, že mi vraj minulý týždeň posielali peniaze, ale ani neviem, v akej výške. Dokumenty sme poslali aj Yasmine, či sú to reálne ceny na marocké pomery. Potvrdila nám, že ceny za prácu aj náhradné diely sú vysoko prestrelené.

20.12.2018
Stále mi neprišli žiadne peniaze, opäť som urgoval Hertz.

21.12.2018
Nová odpoveď z Hertzu: vraj nemáme nárok na vôbec žiadnu refundáciu, keďže polovica ceny za opravu navýšená o nejaké správne poplatky bola vyššia ako naša kaucia vo výške 1600 eur.

26.12.2018
Počas Vianoc sme si Fatimou vymenili niekoľko mailov, ale od 26.12.2018 mi už neodpísala. Tento kardinálny odrb z ich strany bol dokonaný.

27.12.2018
V tejto chvíli bolo jasné, že od Hertzu žiadne peniaze neuvidíme. Mali sme však faktúru za opravu, tak sme prešli na plán B a nakontaktovali sme sprostredkovateľskú firmu, vehicle-rent.com. Problém je, že kým sme sa k týmto dokumentom dostali, prešlo viac ako 28 dní, takže de iure náš nárok na refundáciu prepadol. Majú to šikovne vymyslené – jedni aj druhí. Ale skúsili sme aj napriek tomu.

30.12.2018
Vo Vehicle Rent sa začali zaoberať našou žiadosťou o refundáciu. Čakáme ďalších 30 dní.

25.1.2018
Dotazoval som sa na stav riešenia poistnej udalosti. Obratom ma požiadali o číslo účtu. Začalo svitať na dobré časy.

28.1.2018
Vehicle Rent mi potvrdil vyriešenie poistnej udalosti a určil výšku refundácie na 1359,82 eur.

11.2.2018
Peniaze stále neprišli, tak som sa im opäť pripomenul. Odpoveď mi prišla prakticky hneď s tým. že mi akosi zabudli povedať, že spracovanie platby im bude trvať trochu dlhšie, lebo majú veľa práce. Mám si počkať 90 dní.

1.5.2018
Moja urgencia bez odpovede.

7.5.2018

12.5.2018

14.5.2018
Tra-daaaa! Peniaze sú na účte. Z 1600 eur sa nám vrátilo 1359,82 eur. Na nehodu, ktorú sme nespôsobili, celkom fajn. Alebo lepšie ako drátom do oka.

A aké z toho plynie ponaučenie?

1. Nikdy si v Maroku nepožičiavaj auto od autopožičovne Hertz
  2. Namiesto predražených poistiek od autopožičovní využívaj radšej služby tretích strán, napr. www.icarhireinsurance.com