Či chceme, alebo nie, zdieľaná ekonomika je realitou dneška – Airbnb, Blablacar či Uber sa udomácnili medzi ľuďmi rýchlejšie ako si to uvedomila legislatíva. Pri cestovaní to dospelo do takého štádia, že dnes si len málokto vyhľadáva web konkrétneho hotela. Pri plánovaní tripu na vlastnú päsť je vašou prvou voľbou Airbnb alebo Booking – podľa toho, k čomu inklinujete viac.

Aký je rozdiel medzi Airbnb a Booking.com?

V princípe fungujú obidva portály rovnako, ale nie je to celkom tak. Rozdiel je najmä v spôsobe rezervácie. Moja cesta k Bookingu smerovala z Couchsurfingu cez Airbnb.

 
join.booking.com
 

Ak máte voľné miesto vo svojom byte či dome a chcete nezištne pomáhať lowcost cestovateľom, Couchsurfing určite poznáte. Neskôr si uvedomíte, že svoju nehnuteľnosť môžete monetizovať cez Airbnb v tých dňoch, kedy žiadnych couchsurferov nemáte, až nakoniec prirodzene postúpite na viac biznisový model, ktorý ponúka Booking.com.

Booking.comAirbnb
Spôsob rezerváciepriama rezerváciažiadosť o rezerváciu
Profil hosťaNIEÁNO
Hodnotenie hosťaNIEÁNO
Hodnotenie hostiteľaÁNOÁNO
Spôsob platbyplatobná karta, hotovosťplatobná karta
Servisný poplatok (hosť)10 %
Servisný poplatok (hostiteľ)15 %3 %
Počet ubytovacích zariadení28.500.0002.900.000
Počet ubytovaní denne1.550.000800.000
Počet jedinečných návštevníkov webu mesačne40.000.0006.000.000

Booking alebo Airbnb? Čo je lepšie?

Ako vidíte z priloženej tabuľky, nedá sa jasne povedať, ktorá platforma je pre vás ako hostiteľa výhodnejšia. Booking je celosvetovo viac používaný, avšak  nie každému bude vyhovovať priama rezervácia – tá je vhodná najmä pre hotely, ktoré majú recepciu 24/7, prípadne zámok na kľúče.

Vo všeobecnosti platí, že ak chcete mať plnú kontrolu nad tým, koho si do svojho bytu či domu pustíte, zvoľte radšej Airbnb – ten je jednoduchší na používanie pre obe strany, pričom interakcia s hosťami je častokrát viac než vhodná.

Booking je so svojou priamou rezerváciou a obrovským publikom ideálny na maximalizovanie vyťaženosti ubytovacieho zariadenia. Jednoducho povedané, tu ide o prachy.

1. Vytvorte si konto na Booking.com

Ak ešte nemáte používateľské konto na Booking.com, vytvoríte si ho. Pri registrácii cez nasledovný banner vám nebude strhnutá provízia vo výške 15% na prvých 5 rezervácií. Registrácia je jednoduchá, potrebujete vložiť len e-mailovú adresu a vaše meno.

 
join.booking.com

2. Zvoľte typ ubytovania

Booking.com vás navedie na výber vhodného typu ubytovania. V ponuke je viacero, často špecifických ubytovacích zariadení na prenájom. Ak ponúkate jednoduché ubytovanie na súkromí vo vlastnom byte či dome, zvoľte možnosť „Privát“.

Booking.com - registrácia ubytovania, typ ubytovacieho zariadenia
Systém ponúka naozaj široké spektrum rôznych ubytovacích zariadení

3. Zadajte názov a adresu ubytovania

Nasleduje zadanie základných informácií o ubytovaní, ktoré chcete inzerovať. Najdôležitejším bodom je vloženie presnej adresy. Pre dokončenie registrácie vám Booking na túto adresu pošle poštou list s PIN kódom, ktorý je potrebný zadať do systému kvôli overeniu adresy.

Booking.com - registrácia ubytovacieho zariadenia, adresa ubytovania
Presná adresa vášho ubytovacieho zariadenia bude overená poštovou zásielkou

4. Navoľte izby a ceny

Voľba izieb je intuitívna, pričom vyberáte z množstva bežných aj atypických možností rozloženia izieb. Pri cenotvorbe nezabudnite na to, že cena je pre hosťa finálna a v budúcnosti z nej bude odrátavaná provízia 15% pre prevádzkovateľa. Pri prvých piatich rezerváciách províziu neplatíte.

Booking.com - ponuka ubytovania, izby
Vytvorenie ponuky izieb

5. Vybavenie a ďalšie služby pre hostí

V ďalšom kroku si navolíte vybavenie izby a doplnkové služby pre hostí, ako napríklad parkovanie, internet či raňajky. Nazabúdajte, že práve plne vybavená izba môže rozhodnúť, či si návštevník vyberie vašu ponuku alebo pôjde ku konkurencii.

Booking.com - ubytovanie s raňajkami, bed & breakfast
Poskytujete raňajky? Výborne, ponúknite ich hosťom

6. Pridajte fotografie vášho ubytovania

Pekné fotografie sú základom úspešného záznamu na ubytovacom portáli typu Booking.com. Ľudia majú fotografie radi, pridajte ich čo najviac – okrem izby nezabudnite nafotiť exteriér ubytovacieho zariadenia, kúpeľňu, raňajky, ktoré ponúkate hosťom a prípadne aj fotografiu najväčšej turistickej atrakcie v blízkom okolí. Vždy používajte len vlastné fotografie, na ktoré máte autorské práva.

Booking.com - fotogaléria ubytovania
Fotogaléria je po cene druhý najdôležitejší faktor pri výbere ubytovania

7. Podmienky rezervácie a storna

Ďalším bodom registrácie je nastavenie podmienok pre rezerváciu a storno. Predvolené nastavenia by mali reflektovať správanie zákazníkov a vo väčšine prípadov ich meniť nemusíte.

Booking.com - storno rezervácie
Predvolené nastavenie storna rezervácie

8. Platby sa ubytovanie

V poslednom kroku ostáva nastaviť podmienky platieb za ubytovanie, daňové podmienky a miestne poplatky, známe aj ako daň obci z obytovania. Potvrdením podmienok je registrácia ukončená.

Booking.com - nastavenie fakturácie a platieb
Nastavenie fakturačných údajov

Počkajte na schválenie a overenie záznamu

Registrácia je týmto z vašej strany dokončená. Booking.com musí následne vložený záznam skontrolovať. V prípade, že je záznam v poriadku, obdržíte e-mailom informáciu o schválení a následne poštou PIN kód pre overenie správnosti adresy.

Verím, že prostredníctvom Bookingu k vám bude chodiť množstvo (slušných) hostí a že si túto platformu rýchlo obľúbite.