Prvýkrát som k cestnej 24-hodinovke pričuchol pred štyrmi rokmi v Orechovej Potôni na Slovakia Ringu. O rok neskôr som si to zopakoval, no po 80 kolách a 474 kilometroch ma náš domáci závodný okruh začal celkom kvalitne nudiť. Nekoná sa podobný závod na nejakom lepšom okruhu? – zamyslel som sa niekedy okolo vianoc. Čo tak slávny a obávaný Nürburgring?

Keď som ako malý chlapec pozerával preteky F1, Nürburgring bol mojím najobľúbenejším okruhom. Cyklistický 24-hodinový závod na tejto legendárnej trati si v momente, ako som ho objavil, našiel čestné miesto na mojom bucket liste. Bolo rozhodnuté, ide sa do Nemecka!

Nürburgring Nordschleife

Závodný okruh v Nürburgringu píše svoju históriu od roku 1927, kedy bola dokončená tzv. Severná sľučka (Nordschleife). Ide o okruh s jedinečnou dĺžkou 20 kilometrov a vyše 500 metrovým prevýšením, ktorý sa kľukatí v lesoch okolo hradu Nürburg. Prudké klesania a stúpania so sklonom až 18 stupňov sa striedajú so 73 zákrutami. Úzka trať vám nedá vydýchnuť a neponúka ani priestor na chyby. Čo vám ponúka, je ohromná dávku adrenalínu, bez ohľadu na to, či tu jazdíte na aute, alebo na bicykli. Také je zelené peklo. Veď posúďte sami:

Rad am Ring 2022 - vitajte v zelenom pekle 6
Aj vďaka tejto reklame môžete čítať www.marki.sk

Príchod na Nürburgring

Z Bratislavy je to na Nürburgring vyše tisíc kilometrov. My sme si zvolili trasu cez Viedeň, Linz, Regensburg, Norimberg, Wurzburg, Frankfurt a Koblenz. Na okruh sme prišli v piatok večer, kedy je už celé zázemie pripravené. V cene štartovného (ktoré je pre jednotlivca vo výške cca 200 eur) máte vyhradené miesto pri trati akurát na auto a stan. K dispozícii je tiež prípojka na elektrinu.

Je dobré vedieť aspoň základy nemčiny, keďže všetko je komunikované po nemecky a niektorí z usporiadateľov mali zjavné nedostatky v angličtine. Každopádne, človek ak sa chce dohovoriť, tak sa určite dohovorí.

Na Rad am Ring sa stretnú každoročne (ak práve nie je pondémia covidu) tisíce priaznivcov cyklistiky. Tomu zodpovedá aj zabezpečenie pretekov, ktoré sa s 24-hodinovkou na Slovakia Ringu nedá porovnať. K dispozícii sú servisné vozidlá, ktoré 24 hodín krúžia po trati pripravené pomôcť vám s prípadným technickým problémom, niekoľko sanitiek, fotografi na motorke, vrtuľník rýchlej zdravotnej služby, občerstvenie na trati, či bohatý program v depe. V cene štartovného však nie je teplá strava a platený foodcourt je k dispozícii len cez deň. Pripravte sa na to, aby ste neboli nepríjemne prekvapení.

Vrtuľník hneď v prvom kole

Štart cestných pretekov (áno, na Nürburgringu sa jazdí v tom istom čase aj MTB 24-hodinovka) bol naplánovaný na 12:50. Snažil som sa ho neprepáliť, ale nemecké techno vyhecovalo hádam každého k najrýchlejšiemu kolu.

Oceňujem billboard hneď na prvej zákrute severnej sľučky – welcome to the green hell. Hneď po zákrute nasleduje prvý zo strmých zjazdov, kde nie je problém to rozbehnúť na 80 km/h. Bol som prekvapený, aký je úvodný zjazd dlhý – znamená to totiž rovnako dlhé stúpanie.

Rad am Ring 2022 - vitajte v zelenom pekle 20

Radiť hneď v prvom kole najľahší prevod neveští nič dobré, ale nedalo sa inak. Na Rad am Ring vás totiž čaká horská prémia v každom jednom kole. A že bude každým kolom bolieť viac, o tom vám nemusím hovoriť. Na vrchole kopca Hedwigshöhe poteší plne vybavená občerstvovačka. K dokonalosti chýbal už len melón a hrozno.

Po občerstvovačke nasleduje ďalší z rýchlych zjazdov a zradných klopeniek. Vedel by o tom hovoriť chalan, ktorého celého dokrvaveného pri trati ratovali zdravotníci zo sanitky aj z vrtuľníka.

Záver patrí vyše 2 km dlhej rovinke, ktorá vás privedie na samotný Nürburgring známy z pretekov F1. Okolie prakticky celého 3 km dlhého hlavného okruhu slúži ako depo a aj priestor na vydýchnutie, keďže v porovnaní s Nordschleife je hlavný okruh viac-menej rovinatý.

Aj vďaka tejto reklame môžete čítať www.marki.sk

Ako zdolať Everesting na Nürburgringu?

Môj prvotný cieľ bolo zdolanie 16 kôl, čo by znamenalo 416 kilometrov a 8900 m prevýšenia. Easy, 16 kôl, každé z nich za hodinu a k tomu 8 hodín oddychu. Dopracovať som sa mal k tomu tak, že som si 24-hodinovku rozdelil na 4 časové segmenty, v každom z nich som mal odkrútiť 4 kolá (t.j. 104 km) a po nich si dať prestávku na teplé jedlo. Na každý segment som mal vyhradených 5 hodín a rezervu 30 minúť. Nadránom som plánoval dlhšiu prestávku na spánok.

  • 1. segment: 4 kolá, 104 km / 2240 m (13:00 – 18:00)
  • 2. segment: 4 kolá, 104 km / 2240 m (18:30 – 23:30)
  • 3. segment: 4 kolá, 104 km / 2240 m (0:00 – 5:00)
  • spánok (5:00 – 7:30)
  • 4. segment: 4 kolá, 104 km / 2240 m (7:30 – 13:00)

Už po štyroch kolách som vedel, že toto je veľmi odvážny cieľ, ktorý v mojom prípade hraničil s utópiou. Zdolanie prvých štyroch kôl mi ukrojilo vyše 5 hodín z celkového času. Po rýchlych prepočtoch som zreálnil svoje očakávania na 12 až 14 kôl. Vedel som, že musím točiť celú noc, kedy mám všeobecne najviac síl aj morálu pokračovať. Moja taktika bola definitívne v troskách.

Nočných 130 kilometrov

Na 24-hodinovkách mám najradšej nočné jazdenie. Trať je prázdnejšia a vy sa tak môžete sústrediť len na svoje myšlienky. Teda, aby som bol presný – v zjazdoch sa radšej plne venujte riadeniu, prípadne modlitbám, aby ste to prežili. Na vlastné myšlienky o živote budete mať času dosť pri stúpaniach.

Na Nürburgring si určite zoberte najvýkonnejšie svetlá, aké zoženiete. Pri rýchlostiach okolo 80 až 100 km/h je dosvit celkom dôležitým faktorom. Pre predstavu: v 100 km rýchlosti prejdete 100 metrov za necelé 4 sekundy!

Keďže sily postupne ubúdali, v každom z piatich nočných kôl som si dal krátku pauzu na občerstvovačke v polovici trate pri Adenau. Chalani a baby z občerstvovačky tu urobili nezabudnuteľnú oldies párty v strede lesa. Neskutočne to dodávalo energie. Tej psychickej, tej potrebujete na 24ke najviac. A keď vám o štvrtej ráno na posledných metroch 18-stupňového stúpania vyspevujú Smokie spolu s osadenstvom občerstvovačky na plné gule Who the f*ck is Alice?!, zrazu sa vám ide akosi ľahšie.

Ranné vyjazdenie „na dôchodcu“

Do stanu som zaľahol o 5:50, keď vychádzalo slnko. Moje reflexy už boli citeľne pomalšie a nechcel som riskovať pád 80 kilometrovej rýchlosti. Budík som si dal na ôsmu a vôbec som nevedel, v akom stave budem po dvojhodinovom spánku. Zobudil som sa však ešte pred budíkom relatívne oddýchnutý. O ôsmej som tak sadol na bajk dotočiť posledné 3 až 4 kolá.

Vnútorne som sa zmieril s tým, že na 416 km fyzicky nemám. Hlava by šla, ale nohy nie. Na najstrmších úsekoch som hanba-nehanba musel potlačiť bicykel. Časy na kolo sa tak ešte viac predlžovali. Povedal som si, že posledné kolá si jednoducho užijem. Splnil som si sen a zajazdil som si na Nürburgringu, čo viac si môžem priať? Posledné kolo som využil na nafotenie ilustračných fotiek a pokec so spolubojovníkmi – aspoň teda s tými, ktorí vedeli anglicky a ktorí boli ešte viac zmasakrovaný Nürburgringom ako ja.

Keď som napoludnie prešiel cieľom, Strava ukazovala 341 km a vyše 7200 m prevýšenia. Bolo to tvrdé, ale bolo to nádherné.

Aj vďaka tejto reklame môžete čítať www.marki.sk

Choďte do pekla! Toho zeleného 🙂

Na Nürburgringu som bol jediným slovenským účastníkom. Je to predsa len trochu ďaleko, z Bratislavy cez tisíc kilometrov, účasť teda nie je úplne lacnou záležitosťou, nehovoriac o logistike. My sme si s rodičmi však spravili epický 6-dňový roadtrip Nemeckom a Rakúskom a Nürburgring bol v podstate len čerešničkou na torte.

Každopádne Rad am Ring odporúčam všetkými desiatimi. Tá atmosféra na tejto legendárnej trati je doslova opojná a garantujem vám, že takéto pojazdeníčko nikde v slovenských podmienkach nenájdete. Pevne verím, že budúci rok bude slovenská účasť oveľa vyššia!

Na záver sa chcem poďakovať môjmu „realizačnému tímu“, a.k.a. mojim rodičom za perfektný support v depe a kamarátom, ktorí mi dodávali energiu na diaľku svojimi povzbudzujúcimi správami. Ďakujem, veľmi si to vážim. Lebo neviem, či viete, ale bolo to peklo!

Výsledky Rad am Ring 2022 – muži sólo

PozíciaMeno jazdcaPrejdená vzdialenosťPočet kôlPrevýšenie
1.Torsten WEBER652,5 km2513.925 m
2.Marcus ARNOLD652,5 km2513.925 m
3.Thomas WIEDEMANN626,4 km2413.368 m
161.Marek CIBUĽA339,3 km137.246 m

Kompletné výsledky závodu Rad am Ring 2022